Recenze

Přečteno: Prodej – dřina nebo hra

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Kniha, která vás chytne a nepustí!

Osobně laděná kniha zkušeného obchodníka, který zažil řadu úspěchů a neúspěchů při prodeji, a postupně přišel na to, co opravdu rozhoduje o výborných výsledcích. V knize se dělí o své zkušenosti, čtenáře bere na řadu svých obchodních jednání, přemýšlí o příčinách svých úspěchů a neúspěchů a dochází ke klíčovým poznatkům, díky nimž jsou někteří obchodníci tak úspěšní a milují svoji práci. Co se jiní učili měsíce a roky, můžete vy získat z této knihy během několika okamžiků. I pro vás prodej přestane být dřinou a stane se hrou.

 

Prodej - dřina nebo hraPodnikám dlouho. Dostudovala jsem, bylo po revoluci. Šance vyzkoušet něco nového a začít dělat všechno jinak. Super! Najednou země neomezených možností!!!  Ale nebylo kde brát zkušenosti a příklady.

Jak se vlastně začíná podnikat? Jak budovat firmu a stát se dobrým obchodníkem? Byla to cesta úspěchů a pádů, dlážděná drahými finančně bolestnými zkušenostmi.

Víte, kdy se u nás poprvé objevil MLM? Bylo to hodně dávno. Moc mě to tehdy nezajímalo. S dnešními zkušenostmi ale vím, že tento systém je hoden uznání. Už jste si někdy spočítali náklady při zakládání byť malé firmy? Konkrétně počáteční náklady jsou u MLM nesrovnatelně menší. Mnohdy minimální naproti riziku neúspěchu podnikání. Proto tolik lidí tento systém vyzkoušelo a další zkouší své štěstí.

Člověka, který uvažuje o podnikání v MLM, často ovlivňují názory a postoje přátel a rodiny. Ve většině případů jde o názory přejaté, odposlouchané. Málokdy získané vlastními zkušenostmi.  Teprve po delší době a snaze pochopíte klady tohoto systému.

Všimli jste si, kolik lidí tohle podnikání díky ovlivňování okolím skončí při prvních potížích? A další věc. Někdy mám dojem, že právě minimální počáteční náklady přispějí k tomu, že to lidé snadněji vzdají. Řeknou si „No co, o pár korun přijdu, ale dalo to moc práce.“ Totiž lenost je přirozená lidská vlastnost, která často vyhrává. Zatím co podnikatel, který nainvestoval větší objem peněz, například do strojů, marketingu, obchodních prostor, se své vize jen tak nevzdá a bojuje.

Jemelkova kniha je tak trochu sondou do obchodní duše. To bylo to, co mne zaujalo.  Není to seznam kroků, jak ze sebe udělat borce, který hrne obchod za obchodem. Je to otevřené povídání o vlastních zkušenostech promítnutých do příběhů v knize. Zpověď autora, jak se sám na začátku své obchodní kariéry v tom plácal. O hledání cesty ke klientovi. Vlastní zkušenosti ze skutečných schůzek. Kniha má 30 kapitol, a každá má svá opodstatnění. Kdyby se  začátečníkům kniha Prodej – dřina nebo hra dostala do rukou dřív než začnou podnikat, mnohým by usnadnila cestu k úspěchu stát se dobrým obchodníkem.

 

Co nám chce kniha říct?

Na prvním místě je spokojenost klienta!

Prvních pár kapitol je o podstatě obchodu. Co je to obchod?

Wikipedie o tom říká tohle: „Obchod, neboli komerce či prodej, je lidská činnost, která spočívá ve směňování zboží nebo služeb za peníze, případně za jiné zboží nebo služby.“

Vžijte se do role obchodníka. Chcete mít něco, o co budou mít lidé zájem. A kdy ten zájem vznikne? Když to „něco“ budou lidé potřebovat. A když to koupí, pak se uskutečnil obchod. A to je právě jádro pudla. Nejde přece o to mít svůj vyvolený produkt, výrobek, a s přesvědčením, že mám něco úplně nejlepší, přesvědčovat o tom i ostatní.

Nejdřív musíme najít někoho, kdo to bude potřebovat.

A to musí obchodník zjistit. A o tom právě tato kniha je.

Určitě máte každý zkušenost s prodejcem, který chválil přednosti toho co vám přišel nabídnout. Bez toho aby se zajímal o to, jestli to vlastně potřebujete. Jeho cílem byl vlastní zisk, ne uspokojení vašich potřeb. Chtěli jste ho ještě někdy vidět? Asi ne. Upřímný zájem o klienta, jeho potřeby a zájmy jsou základem pro budoucí obchod.

 

Jemelkovy zásady pro obchod zní:

  • Chceš uzavřít obchod? Vybuduj s druhou stranou vzájemné porozumění.
  • Mluv od srdce, obchoduj srdcem.
  • Soustřeď se ze všech sil na zájem klienta, vyplatí se to.
  • Po uzavření obchodu neztrácej s klientem kontakt. Chceš obchodního přítele, ne „zákazníka na jedno použití“!

Tento přístup ke klientovi je v knize velice zdůrazňován. Což mě zaujalo a zhodnotila jsem jako důležité v dnešní době, kdy je vytvářen velký tlak hlavně na výkon a kvantitu. Často se zapomíná na kvalitu. Mnohdy jsou pro někoho majetkové poměry důležitější než sám člověk. A jaký by měl být význam obchodu? Vytvářet hodnoty pro druhé. Tam kde je na prvním místě pro obchodníka zisk, tam obchod nepokvete! Kdo by taky chtěl obchodovat s někým komu záleží jen na penězích, a jak to bude s vámi je mu úplně ukradené?!!!

A pak mě kniha získala ještě jednou věcí. Každý má svá slabá místa, a své špatné dny. I o tom je pár kapitol. Taky jste měli chuť se vším praštit a jít dělat něco jiného? Kolikrát jste si říkali „mně to nejde, ostatním ano, já na to asi nemám?“ Tyhle pocity prožije snad každý podnikatel, ať už podniká v MLM, nebo jako živnostník či s.r.o. Když mě popadal tenhle splín, otevřela jsem Jemelkovu knihu a početla si o tom, jak tenhle úspěšný podnikatel, školitel, lektor, kouč a marketingový specialista občas trpěl úplně stejně!

A jeho rada? Nikdy neházej flintu do žita! Když uzavřeš obchod je to OK, když neuzavřeš, je to taky OK.

Přemýšlej, pracuj.
Pozoruj a vnímej výsledky.
Znovu přemýšlej.
Pracuj moudřeji.
Přemýšlej, pracuj, pozoruj… … A já prostě zase dělám dál.

 

Vřele knihu doporučuji.

Super knížka. Ten, kdo něco ví o podnikání, nebo začíná budovat firmu, ocení tuto knihu jako poradce ve chvílích nejistot.

A chcete? Tak hupky šupky do knihkupectví!

 

 

Prodej – dřina nebo hra, Jiří Jemelka
GRADA Publishing – 2013

Facebook komentáře

Write A Comment