Rozhovory

EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: Pro většinu lidí je jediným řešením síťový marketing, říká podnikatel Jiří Černota

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

O podnikateli panu Jiřím Černotovi jsem se dozvěděl docela nedávno v souvislosti s jeho projektem, který připravuje. Tato informace mě však nechávala klidným. Zbystřil jsem až, když jsem se zjistil, že úspěšně vybudoval a následně i prodal firmu Satjam, která obchoduje se střešními krytinami. Jeho jsem neznal, avšak tu firmu ano. Navíc mě překvapilo, že podniká úspěšně v síťovém marketingu. A to mě vždy zajímalo – spojení klasického podnikání, síťového marketingu, budování mnohonásobných proudů příjmu…

Jste jedním z mála networkerů, který dosáhl úspěchu i v klasickém podnikání. Úspěšně jste vybudoval firmu s ročním obratem 400 miliónů korun a následně jí i prodal. Co jste se na této životní etapě naučil, čeho si nejvíce ceníte?

Děkuji Vám za tuto otázku, určitě by se na toto téma dala napsat celá kniha, plánuju ostatně i určitý e-book. Ano, máte pravdu, uspěl jsem v klasickém podnikání a shodou okolností, směřováním osudu a k velkému překvapení mnohých jsem se začal věnovat síťovému marketingu. Dnes to považuji za jedno z nejlepších rozhodnutí v mém životě. Zjistil jsem, že síťový marketing je velice specifický obor, kde platí specifické zákony a pravidla a že je prakticky nemožné ho pochopit zvenčí. Kdo ho chce pochopit, musí ho dělat. Co jsem se naučil? To aby se člověk něco naučil, vyžaduje určitou pokoru. Na začátku je třeba chtít se něco naučit, je třeba si přiznat, že něco nevím a je třeba ocenit a uznat, že někdo jiný je lepší než já. Toto mi naštěstí nechybělo. Velice brzy jsem si uvědomil a přiznal, že moje znalosti v komunikaci, prodeji a vedení lidí vyžadují revizi a obnovu, a začal jsem na sobě intenzivně pracovat.

Jiří Černota

Jaké byly Vaše podnikatelské začátky? Měl jste nějakého mentora v podnikání nebo jste byl samouk?

S klasickým podnikáním jsem v roce 1995 a bohužel jsem žádného kouče ani mentora neměl. Výsledkem bylo to, že jsem dělal hodně chyb. Tenkrát to však ještě bylo možné – nebyla taková konkurence, aspoň v mém oboru a byly větší marže. Dnes musí mít začínající podnikatel daleko větší znalosti a zkušenosti k tomu aby uspěl.

Jste také zapojen do síťového marketingu? Když porovnáte klasické podnikání a síťový marketing z pohledu distributora. Co je po podnikatelské stránce lepší a proč?

Ano, jsem do síťového marketingu zapojen. Kdybych nebyl, určitě bych nebyl schopen vytvořit vzdělávací systém Revoluční marketing. Loni v září jsem se uzavřel ve svém domě – bydlím na kopci, vlastně na samotě – a začal jsem systém dávat dohromady. Velice dobře nyní chápu rozdíly mezi síťovým marketingem a klasickým podnikáním z nejrůznějších pohledů. Myslím, že i vy jste na svých stránkách citovali Billa Gatese, který konstatoval, že kdyby začal podnikat znova, začal by budovat společnost na principech síťového marketingu. Klasické firmy mají problém najít kvalitní lidi. Poznat kvalitu člověka jen z výběrového řízení je velice těžké. A když už firma vybere dobrého zaměstnance, tak má problém udržet jeho motivaci. S tím mají problém prakticky všechny firmy. V síťovém marketingu se kvalita generuje sama. Zde je to tedy jednoznačné. Síťový marketing je modelem 21. století.

A z pohledu distributora a zaměstnance? Každý člověk je jiný. Máme rozdílné schopnosti a životní preference. Neodsuzuji zaměstnání paušálně. Určitě je zaměstnání dobré pro získání určitých zkušeností a pro vydělání peněz obzvláště na začátku kariéry. Současně dnes ale víme, že pro většinu lidí (cca 95%) nepředstavuje zaměstnání cestu k finanční nezávislosti. A co je dnes ještě závažnější – zaměstnání končí odchodem do důchodu a ten dnes také žádnou jistotu nepředstavuje. Dostat se dnes do důchodu často znamená spadnout až na samé dno společenského žebříčku. Pro ty, kteří chtějí více jistoty, více, než je průměr, se nabízí klasické podnikání, které je ovšem většinou riskantní a často vyžaduje hned na začátku investice a velké znalosti. Pro většinu lidí je tedy jediným řešením síťový marketing.

Pojďme se bavit o penězích. Peníze jsou pro většinu lidí stále velmi emotivní téma. Jaký máte Vy vztah k penězům?

Bez peněz se v dnešní době prakticky nedá žít, pokud pominu absolutní výjimky nějakých poutníků a bezdomovců. Každý ve svém životě musí otázku vydělávání peněz nějak vyřešit. Bohužel škola v tom většinou nikomu moc nepomůže a mnoha lidem ani rodiče.

U mě přišel finanční úspěch relativně velmi brzy a relativně lehce – měl jsem hodně štěstí, firma, kterou jsem založil rostla velice rychle a generovala zajímavé zisky. To u mě vedlo částečně k tomu, že jsem si přestal peněz vážit. Zkušenosti, kterými jsem prošel později, mne z těchto postojů vyléčily. To nejcennější, co v životě máme je čas. Ten můžeme využívat buď hodnotně, nebo jím plýtvat. Pokud někdo přijde o peníze, přišel o čas, přišel o vlastní život. Vyplatí se proto, co se týče peněz, jednat maximálně uvážlivě. Mnoha mladým lidem a vlastně nejen mladým, jsem radil a radím, ať využijí svůj talent a energii k tomu, aby si vybudovali finanční nezávislost a následně žili hodnotný život. Peníze představují svobodu. I v otázce peněz, stejně jako v životě jde o nalezení rovnováhy. Naší povinností je vymanit se z chudoby. Extrémem jsou však i lidé, kteří se naučili vydělávat peníze, pochopili zákony peněz, stali se třeba miliardáři a peníze jim štěstí nepřinesly. Zapomněli na to, že jsou zde i hlubší aspekty života a v okamžiku naší smrti nám budou přicházet na mysl otázky typu: Žil jsem hodnotný život? Mělo to smysl? Splnil jsem účel svého života? Mnozí finančně úspěšní lidé si pak uvědomují, že veškeré majetky, které nashromáždili představují jen bezcennou chiméru za kterou se honili. Jednomu velice známému a úspěšnému podnikatel v ČR nedávno v rozhovoru položili otázku co považuje ve svém životě za nejdůležitější. Odpověděl: 1. Práce, 2. Pivo. 3. Spánek. Nejdříve jsem si myslel, že si dělá srandu. Nedělal. Takový život je velice plochý.

Mnohonásobné proudy příjmu. Vím, že je budujete. Můžete prozradit našim čtenářům, jaké všechny finanční proudy využíváte?

Jsem aktivní v několika projektech, které bychom mohli označit jako klasické podnikání. Vlastním několik průmyslových nemovitostí, které pronajímám pro skladové a výrobní účely. Je to velká shoda okolností, že v tomto směru už mnoho let spolupracuji i s panem Mariánem Buštíkem, který napsal i na váš blog mnoho článků. V souvislosti s Revolučním marketingem jsem vlastně vstoupil i do on-line podnikání a do oboru vzdělávání. Velice mne to baví a jsem za tuto zkušenost vděčný. V minulosti jsem zkoušel i akcie a fondy a popálil jsem si prsty. Poučil jsem se, že nemám dělat to, čemu nerozumím. Peníze nyní nejsou mým nejdůležitějším motivačním faktorem. Dělám to, co mě baví, to co má smysl, s lidmi s kterými si rozumím a samozřejmě – dělám to, co je etické. Nezajímají mě projekty, které nejsou pomocí a přínosem pro lidi – i kdyby byly superziskové. Lidé mne nyní oslovují s mnoha podnikatelskými záměry. Analyzuji věci rozumem, ale konečné slovo nechávám na intuici. Když intuice nepřichází, tak čekám.

Nebudeme chodit kolem horké kaše, v těchto dnech startujete nový podnikatelský projekt s názvem Revoluční marketing, který už jste výše několikrát zmínil. Vysvětlete našim čtenářům, o co jde a v čem tkví největší přínos tohoto projektu?

Potkávám velké množství lidí, kteří se zabývají síťovým marketingem. Moje zkušenost je, že minimálně 98 % z nich neumí základy. 50 % lidí, kteří začali, nikdy nikoho nezaregistrovali a dalších 40 % zaregistrovali jen několik málo lidí a skončili. Síťový marketing je krásný obor, ale má katastrofální úspěšnost, resp. neúspěšnost. 98% lidí neuspělo. Lidé se zaregistrují, osloví pár známých, ti jim řeknou, to jsi zase naletěl a oni končí. Proto lidé mají k síťovému marketingu tak negativní postoj. Označení MLM je bráno skoro jako nadávka. Proč tomu tak je? Lidé nevědí, co mají dělat. Inspirovat lidi na celofiremních setkáních je velmi důležité, ale pro úspěch to nestačí. K úspěchu vedou konkrétní kroky, konkrétní dovednosti a znalosti, konkrétní postupy. Revoluční marketing je on –line vzdělávací systém, který je souhrnem takových informací, dovednosti, znalostí a postupů pro dnešní dobu v Česku a na Slovensku.

Revoluční marketing bude možno si koupit od 8.12.2013. Před tím (od 2.12.2013) zveřejníme tři videa zdarma. Na koupi bude 100%-ní 30-ti denní záruka vrácení peněz, a to bez udání důvodu. Riziko je tedy 0%.

Začínající (a nejen začínající) networker bude tedy mít jasný návod co dělat a navíc bude mít systém, který mu umožní si přivydělat peníze tím, že systém nabídne svým novým členům týmu. Tak se budou duplikovat znalosti a navýší se příjmy, které jsou pro každého začátečníka velmi důležité.

Jak Vás napadla tato myšlenka, co Vás inspirovalo?

Začal jsem dělat síťový marketing a měl jsem relativně bohaté podnikatelské zkušenosti. Přesto jsem se trápil a výsledky rozhodně neodpovídali mým očekáváním a tomu co mi bylo nabízeno a prezentováno. Byl jsem z toho docela frustrován, protože se nepovažuji ani za hloupého ani za lenivého. Později jsem zjistil, že v síťovém marketingu neuspělo až 98 % lidí, kteří do něj vstoupili a mezi těmi co neuspěli bylo i hodně inteligentních a pracovitých lidí. Rozhodl jsem se, že se nevzdám. Začal jsem studovat, investoval jsem obrovské částky do svého vzdělání. Jezdil jsem po světě, setkával jsem se s těmi nejlepšími a platil si jejich koučování. Souběžně jsem tvrdě pracoval – schůzky, schůzky, schůzky. Výsledkem bylo to, že jsem se dva roky po sobě stal nejlepším sponzorom v Česku i na Slovensku. Měl jsem dny, kdy jsem měl 7 schůzek a zaregistroval jsem 7 lidí. Moje úspěšnost při sponzorování přesáhla 90 %. Ani to ale nestačilo. Lidé se sice registrovali, ale byla tam obrovská „úmrtnost“. Nakonec jsem na to přišel a sestavil jsem systém, který vede k úspěchu dnes v Česku a na Slovensku. Stál jsem před osudovým rozhodnutím – začít to učit svůj tým a být úspěšný, nebo sestavit duplikovatelný systém pro svůj tým (chránit si své know-how) a být ještě úspěšnější, nebo sestavit systém, který bude k dispozici pro všechny. Na začátku jsem váhal co udělat, ale pak přišla intuice – vnitřní hlas – udělej to pro všechny – a víc jsem o tom nemusel přemýšlet, bral jsem to jako příkaz. V mém předchozím životě jsem měl situace, kdy mi uposlechnutí tohoto vnitřního hlasu prakticky zachránilo existenci, takže mne dnes ani nenapadne, abych takový příkaz neuposlechl.

V čem se Revoluční marketing liší od ostatních kampaní, kterých je všude jako hub po dešti?

Také sledují nejrůznější kampaně, ale ne všechny, takže nemohu úplně paušalizovat. Toto by byly mé postřehy a poznámky:

– Revoluční marketing je on-line vzdělávací systém pro lidi, kteří chtějí uspět v síťovém marketingu. Nemá v Česku a Slovensku a ani v Evropě obdobu.

– Několik let sleduji a kupuji si on-line programy v zahraničí a vidím, že dnes mnozí lidé v Česku doslova zkopírovali zahraniční zdroje, bez svých vlastních zkušeností. Já jsem se také inspiroval v zahraničí, potkal jsem se osobně s některými z nejlepších na světě, ale hlavně jsem postavil systém na svých osobních zkušenostech, které fungují tady a dnes u nás, v našich podmínkách na naši mentalitu. Často jsou mé doporučení úplně v protikladu k tomu co se běžně považuje za správné.

– Revoluční marketing jsem sestavoval posledních 14 měsíců a pracoval jsem na něm několik předchozích let. Představuje skutečnou hodnotu. Nejedná se o systém „spíchnutý horkou jehlou.“

– Samotné šíření systému je docela jedinečné v tom, že ho lze koupit pouze tak, že vám ho někdo doporučí. Nazval jsem tento systém BEWIT FRANCHISE. Je to osobní franšíza, která nevyžaduje žádné investice. Kdo má zájem, může si Revoluční marketing koupit, ale je tu i možnost přivydělat, či vydělat si peníze pro ty, kteří se budou podílet na jeho šíření. Není třeba nic platit, stačí druhé informovat. Systém každému kdo má zájem zdarma vygeneruje vlastní zachytávací stránky a přístup do vlastní virtuální kanceláře. Z platících zákazníků vyplácíme provize. Je to etický a průhledný systém.

Jsem neskutečně nadšen z prvních dnů, kdy je systém spuštěn. Zájem překonal i ta nejodvážnější očekávání. S celým mým týmem jsme doslova v eufórii. Děkuji moc, vážím si tohoto zájmu. Je to pro mne obrovský závazek.

Jak se dá Revoluční marketing skloubit s primárním MLM podnikáním našich čtenářů? Je to vůbec možné? Nepůjde o střet zájmů?

Udělal jsem systém universální pro všechny firmy síťového marketingu. Každá firma má sice svá specifika a odlišnosti, ale v každé firmě potřebujete pro úspěch umět prodávat, sponzorovat, vést lidi a věnovat se profesionálnímu a osobnímu rozvoji. Kdo chce v síťovém marketingu v dnešní době uspět, potřebuje tyto znalosti. Kdo je nemá, nemá šanci uspět – to je jednoduché. Mám doma v knihovně prakticky vše, co u nás na toto téma vyšlo. Bude to znít možná přehnaně, ale mohu říci, že všechny tyto knihy jsou lidem, kteří dnes dělají síťový marketing málo platné. Byly dobré v době svého vzniku, dnes ale k úspěchu nevedou. Určitě tam jsou i dobré myšlenky ale současně je tam i mnoho informací, které už nejsou podstatné, nebo neplatí vůbec.

Většina firem poskytuje dobré informace o svých výrobcích a pořádá pěkná setkání. To je důležité, k úspěchu to ale zdaleka to nestačí. Můj systém je radikálně odlišný od toho, co tu doposud bylo. Proto hovořím o změně paradigmatu. Potkávám hodně lídrů z nejrůznějších firem i majitele firem. Když jim vysvětlím, o co v Revolučním marketingu jde a poukážu na slabiny a nedostatky v jejich práci, které jim brání v úspěchu, tak jejich reakce je často velice podobná – jsou pokorní a uvědomují si, že to prostě dělali a dělají blbě. Zároveň jsou nadšení, že konečně našli někoho, kdo jim řekl, co mají dělat. Vím, že to jsou silná slova, ale jsou pravdivá. Je mnoho lídrů i celých firem, kteří vybudovali velké sítě a ty se jím dnes, rozpadají pod rukama, obraty jim klesají a neví, co mají dělat. Odpovědí je, že je třeba pracovat jinak. Jak? To je popsáno v přibližně 12 hodinách videí systému Revoluční marketing.

Ještě bych chtěl uvést, že řešením není pracovat on-line na autopilota. To může být možná pouze doplněk k úspěchu. On-line práce (např. psaní blogu) vyžaduje profesionální dovednosti a ty většina lidí nemá a nezíská. Nejsou tedy duplikovatelné a nevedou k cíli. Vím, že on-line podnikání je nyní moderní, mnozí do něj vkládají naděje a mnozí, resp. skoro všichni budou zklamáni. Někteří lidé dnes kopírují úspěšné z USA jakými byli Mike Dillard, nebo Jonathan Budd. Jednoznačně mohu prohlásit – toto není cesta k úspěchu – pokud nemáme na mysli finanční úspěch lidí, kteří to organizují. Nakonec i asociace přímého prodeje uvádí, že síťový marketing se nedá dělat na autopilota. Jsme v byznyse vztahů. Dobře si rozmyslete, než utratíte své peníze za systém jak dělat síťový marketing on-line.

Jaký je Váš recept na úspěch? Prozraďte čtenářům to ONO, co pro Vás znamenalo zásadní průlom v podnikání.

Když se dívám na množství lídrů a pseudolídrů, kteří se objevují na dnešním internetu a nejen na internetu, tak musím říci – spolu s klasikem – nejjednodušší ze všeho je radit druhým co mají dělat.

Myslím, že je třeba rozlišovat dvě věci – životní úspěch a finanční úspěch. Někdy tyto „dva“ úspěchy jdou ruku v ruce, někdy ne. Radit všeobecně čtenářům není lehké, protože lidé jsou různí, na různých úrovních a pro každého může být v konkrétní situaci podstatné něco jiného. Proto se omezím aspoň na několik všeobecných doporučení:

– Pokud chcete uspět, musíte se rozhodnout, že chcete uspět. Mám na mysli seriózní rozhodnutí.

– Pokud chcete být finančně úspěšní, musíte se začít učit. Kdo se nechce učit, nemá šanci.

– Budování finanční nezávislosti je dovednost, která se dá naučit. Ve vědění je síla. Neustále usilujte o správný postoj. Trénujte svůj intelekt, vyvažujte ho láskou a směřujte k moudrosti. Jak změníte sebe, změníte svět.

Úspěch není zadarmo. Váš život změní vaše činy. Nenaříkejte, bojujte. Nedaří se vám? Zažili jste ztráty? Jste na dně? Nevadí. Začněte znovu. Zakažte si sebelítost a začněte znovu. Jakmile se stanete úspěšnými, tak se na všechny nezdary, slzy, pot a oběti budete dívat s úsměvem. Není to krásné?

– Jsem rád, že některým z vás mohu pomoci na vaší životní cestě.

– Chcete uspět v síťovém marketingu? Revoluční marketing je systém, který vám umožní uspět, pokud jste připraveni studovat a pracovat.

Nasedněte na svého draka a proleťte oblohu. (čínské přísloví)

A co pomohlo nejvíce mi? Hodně jsem se učil ze svých chyb, ale toto učení je někdy až příliš drahé a trvá zbytečně dlouho. Jednodušší je učit se z chyb druhých a od těch, kteří už úspěchu dosáhli a jsou ochotni a schopni své zkušenosti předat. Nejvíce jsem se naučil od těch nejlepších koučů, které jsem ve svém životě potkal. O to víc jsem překvapen, když registruji názory Ivo Tomana z poslední doby, v kterých se vyjadřuje o koučích a o koučování velice negativně. Za Ivo Tomanem vidíme obrovskou práci, píli a disciplínu, ale tato jeho vyjádření jsou velice nešťastná a na tomto mém názoru nic nezměnilo ani naše osobní setkání. Souhlasím, že se dnes objevilo mnoho koučů, kteří mají minimální zkušenosti a někteří ani potřebné znalosti a dovednosti. Ano, rovněž souhlasím, že jsou talentovaní a nadaní podnikatelé, kteří uspěli bez koučů. To přece ale neznamená, že koučování je nesmysl. Kdyby tito podnikatelé kvalitního kouče měli, tak by pravděpodobně uspěli rychleji a jejich úspěch by mohl být větší a třeba by stál i na pevnějších základech. Je to přesně naopak – ti nejúspěšnější podnikatelé mají ty nejlepší kouče. V byznysu je to úplně stejné jako ve sportu, či umění. Správný kouč, správná strategie a správný postoj vám umožní být ještě úspěšnějšími. Můžete být pracovití a výkonní jak chcete, pokud budete používat špatnou strategii, nemůžete uspět. Většina lidí má problém vidět své vlastní nedostatky a někdy i své vlastní přednosti. Kouč jim může pomoct.

Veškerou motivaci, kterou kdy budete potřebovat, máte v sobě. Naučte se ji objevit a uvolnit a stanete se nezastavitelnými.

Pracujte na svém úspěchu, pracujte na své finanční svobodě a udělejte ze svého života umělecké dílo.

Udělejte první krok a vykročte správným směrem.

Držím vám palce.

Ing. Jiří Černota

autor, kouč, podnikatel

Facebook komentáře

6 komentářů

  1. Marian Buštík Reply

    Zajímavý rozhovor. S panem Černotou jsem se poprvé potkal v srpnu 2002, kdy jsem za ním jel na jednání o spolupráci. Jak troufalé. On velký SATJAM, já za maličkou polskou pobočku Qmac CZ. Tehdy jsme se nedohodli.
    Později jsme se potkali v lednu 2009, kdy jsem mu začal pronajímat areál. Viděl jsem změmu.
    Teď po 5ti létech to je zcela jiný člověk. Dobře se s ním spolupracuje.
    Marian

    ps: Marian, s krátkým a.

  2. Mirek Hefner Reply

    Jiřího Černotu znám více než tři roky a jediné co o něm mohu říct, že je to jeden z nejskromnějších a nejchytřejších lidí, které znám. Má ohromný přehled v mnoha oblastech a každé naše setkání si cením jako ten nejlépe strávený čas. Mám ohromnou příležitost s tímto člověkem nejen spolupracovat ale stali jsme se přáteli. Každému z Vás přeji takového přítele a zároveň kouče jakým je Jirka. Jak se říká: Byl jsem rybář se sítí v ruce, jenže žádná rybka v ní. Pak mě Jirka naučil rybařit a už se nemusím bát co budu dnes večeřet 😀 .

  3. K poslední otázce: sám Kiyosaki v knize Cashflow kvadrant říká, že má tým poradců, což je myslím dost podobné, jako „koučové“, tedy se také přikláním k tomu, že ačkoliv je potřeba vybrat toho správného, tak je dobré ho mít.

  4. Zdravím Vás Jiří a Mariane.
    S oběma krytinama jsem pracoval. Je zajímavé a příjemné, že stavaři inklinujou k MLM. Super. Vaše články si čtu a těším se na další.
    Mějte se výborně.

    Michal

    • Marian Buštík Reply

      Vskutku. Satjam i Qmac jsou špičkové krytiny, jen Qmax již není. Napište mi Michale mail 🙂 Marian

  5. sonia ritzková Reply

    S Jirkou jsem chodila před cca 17 lety na Aikido a byl to moc fajn kluk, moc toho sice nenamluvil (jako člověk narozený ve znamení Panny), ale byl velmi klidný, vyrovnaný, chytrý a hodný, a takový je jistě pořád :-).
    Přeji mu hodně úspěchů….

Write A Comment